مجله

راهنمای خرید پارچه

نحوه خرید پارچه

 

پارچه ها انواع مختلفی دارند. معمولاً این رنگ و طرح است که شما را ابتدا به سمت پارچه جذب می کند, اما این تنها یکی از عناصر پارچه است. اینکه برای چه استفاده ای پارچه را لازم دارید, نحوه ی دوخت, ایستایی پارچه و ….همه اینها به اندازه رنگ و طرح آن برای خرید پارچه مهم هستند. اپونتیا در این پست به بررسی راهنمای انتخاب و خرید پارچه می پردازد. با ما همراه باشید.

 

نوع پارچه

اولین قدم این است که بدانید به دنبال چه نوع پارچه ای هستید. منسوجات موجود به طور کلی به دو دسته ی منسوجات طبیعی و منسوجات مصنوعی طبقه بندی می شوند. منسوجات اصلی طبیعی عبارتند از پنبه، ابریشم، جین، فلانل، کنف، چرم، کتان، مخمل، پشم. منسوجات مصنوعی شامل نایلون، پلی استر، استات، اکریلیک، پشم گوسفند قطبی، ریون و اسپندکس است.

پارچه هایی به عنوان طبیعی (پنبه، ابریشم، کتان و غیره) و مصنوعی (اکریلیک، پلی استر، نایلون) طبقه بندی می شوند و ترکیبی از هر دو نوع, به یک اندازه برای ساخت لباس مناسب هستند. اما برخی از پارچه ها کمی بیشتر از بقیه ارجحیت دارند. پارچه‌ های بافته شده برای ساخت لباس‌ های دوخته‌ شده از بهترین ها هستند.

ثبات رنگ

برای خرید پارچه ابتدا اطمینان حاصل کنید که رنگ پارچه یکنواخت و بدون رگه و لکه است. باید به دقت بررسی کنید تا نشانه های رنگرزی ناهموار( اگر وجود داشته باشد) را ببینید. اگر در برخی مناطق رنگ های روشن پیدا کردید، مگر اینکه طرحی باشد، خرید نکنید. می توانید برای اطمینان بیشتر یک آزمایش ساده را امتحان کنید. یکی از راه‌ هایی که می‌توانید رنگ پارچه‌ ای را که می‌خواهید بخرید آزمایش کنید این است که یک دستمال سفید کوچک یا نخی بردارید، آن را مرطوب کنید و سپس آن را روی پارچه بمالید. اگر کیفیت خوبی داشته باشد، رنگ به پارچه / پنبه در دست شما منتقل نمی شود.

مناسب بودن و موقعیت مکانی

باید از تناسب پارچه با لباسی که در نظر دارید مطلع شوید. مثلا شما نمی توانید بیکینی را با پشم درست کنید. برای ورزش به پارچه ای نیاز دارید که با عرق کردن آن راحت باشید. یا اینکه برای دوخت لباس عروس باید از پارچه مناسب استفاده کنید, زیرا لباس عروس مقوله ای متفاوت از لباس های روزمره است. موقعیت و جغرافیای مکانی که لباس را می پوشید نقش مهمی در انتخاب پارچه خواهد داشت. برای سفر به کویر لباس پشمی نمی خواهید. یا یک لباس ابریشمی برای تعطیلات در پیست اسکی مناسب نخواهد بود. منسوجات طبیعی برای آب و هوای تابستانی مناسب ترند.

موضوع آب و هوای مکانی است که پارچه را می پوشید. در آب و هوای گرم می توانید در ابریشم ذوب شوید، به خصوص اگر آستردار باشد. به عنوان مثال، در مکانهای که رطوبت هوا با هوای گرم بالا است، لباس‌ های نخی گشاد و سبک خیلی بهتر خواهد بود. حتی لباس‌ های زیر نیز بهتر است از نخ پنبه‌ ای استفاده شوند که برای شما حساسیت ایجاد نشود. 

انقباض

یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید پارچه باید مورد توجه قرار دهید, نحوه جمع شدن پارچه پس از شستشو است. بیشتر پارچه ها جمع می شوند اما پارچه های مختلف به طور متفاوتی جمع می شوند. اگر می توانید پارچه پیش چروک شده( آب رفته) بخرید این بهترین است. پارچه از قبل کوچک شده دارای برچسب هایی است که روی آن نوشته شده است “Sanforized” “Mercerised” و غیره. اگر به دنبال پارچه ای هستید که کشیده یا از بین نرود، می توانید به دنبال برچسب “ضد افتادگی” باشید. اگر به دنبال پارچه‌ ای هستید که از فرم خارج نشود، می‌توانید به دنبال برچسب «ضد پیچش» باشید.

رنگ

رنگ پارچه از مهمترین نکات در هنگام خرید است. مطمئن شوید که به خوبی با رنگ پوست شما مطابقت دارد. تن های مختلف یک رنگ می تواند در یک فرد بسیار متفاوت به نظر برسد. ترجیحاً باید در نور روز پارچه بخرید نه بعد از غروب آفتاب, چون ممکن است رنگ پارچه به خوبی مشخص نشود. نور مصنوعی در نمایشگاه ها معمولا رنگ را تغییر می دهد. نکته دیگری که در هنگام خرید پارچه باید به آن توجه کنید این است که پارچه را در دستان خود لمس کنید. قبل از برش و خرید جنس پارچه را در دستان خود لمس کنید, چون امکان باز پس گیری بعد از خرید وجود ندارد.

وزن پارچه

وزن پارچه به عوامل زیادی مانند بافت، نوع الیاف و … بستگی دارد و معمولاً با GSM نشان داده می شود. اما یک نکته را باید در نظر داشته باشید که وزن پارچه بیشتر به معنای کیفیت بالاتر پارچه نیست. این فقط نشانه مناسب بودن پارچه برای یک پروژه خاص است. شما نمی توانید جین پارچه ای با گرم بالا را برای یک شال سبک انتخاب کنید. اما دانستن وزن پارچه هنگام مقایسه بین یک نوع پارچه مفید است، اما حتی این نیز تا حدودی به کاربرد آن بستگی دارد. پس هنگام خرید لباس زنانه به وزن پارچه آن توجه کافی داشته باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید